Jízda vozidlem bez platného povinného ručení může mít fatální důsledky
České silnice v současné chvíli brázdí zhruba 8 milionů motorových vozidel, z nichž má cca 7,4 milionu sjednáno platné povinné ručení. Jednoduchou matematikou zjistíme, že bez platného povinné ručení, chcete-li pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, jezdí v současné době takřka 700 000 osobních automobilů, z čehož je reálně provozováno asi 130 000 vozidel. Proč řidiči nepojištěných vozidel riskují? Stojí za jejich rozhodnutím snaha ušetřit nějakou tu stokorunu ročně nebo je problém daleko komplikovanější? Pojďme se společně podívat na problematiku povinného ručení v České republice, jeho důležitost, ale i a změny, jež jsou s tímto produktem v posledních letech neodmyslitelně spojené.
Nepoctiví řidiči už příspěvek do garančního fondu neplatí
Povinnost řidiče mít uzavřené platné pojištění odpovědnosti z provozu vozidla naleznete v Zákoně o pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozu vozidla č. 168/1999 Sb. V tomto zákoně je obsažen nejen rozsah pojištění, ale také práva a povinnosti řidiče i České kanceláře pojistitelů (ČKP), která mimo jiné spravuje také garanční fond, do něhož ještě nedávno nepoctiví řidiči bez platného povinného ručení pravidelně přispívali. Dnes již tuto povinnost nemají. Proč? Odpovědí je novela zákona o pojištění, která vstoupila v platnost v roce 2014 a příspěvek s okamžitou platností zrušila.
Na řidiče bez povinného ručení doplácí poctivci
Důvodů pro zrušení poplatku měli v roce 2014 naši zákonodárci hned několik. Prvním z nich byla skutečnost, že řidiči bez uzavřeného povinného ručení byli údajně sankciování hned dvakrát – jednou prostřednictvím povinného poplatku a podruhé v případě silniční kontroly či dopravní nehody, kdy byli na místě povinni uhradit pokutu, včetně doplatku povinného ručení i způsobenou škodu. Občas se také stávalo, že ČKP kvůli zmatkům v datech, vymáhala úhradu poplatku za nezaplacené povinné ručení i po lidech, kteří už svůj vůz dávno prodali. Nově nepojištěné škody hradí ČKP z garančního fondu, která pak úhradu vymáhá na nepojištěných vinících. Pokud se ČKP nepodaří vymoci celou dlužnou částku, doplatí jí pojišťovna. A ta pochopitelně zvedne ceny povinného ručení, na které doplatí zejména poctiví řidiči.
Škody způsobené nepojištěným vozidlem porostou
Prostřednictvím povinného ručení je během roku uhrazeno zhruba 260 tisíc škod. Z tohoto počtu je zhruba 2700-3000 škod, které způsobil řidič nepojištěného vozidla. Ve finále tak nyní jde o 1 % škod, které mají na svědomí řidiči vozidla jezdícího bez platného povinného ručení. Díky novele zákona ovšem můžeme očekávat, že toto číslo poroste. Pokud vážně zvažujete, že povinné ručení přestanete platit, důrazně vás před tímto krokem varujeme. Ročně sice opravdu můžete několik stovek ušetřit, pokud vás ovšem zastaví policista, může vám udělit pokutu ve výši 5 – 40 tisíc korun. A to ještě zdaleka není všechno!
Náš tip
„Pokud chcete ušetřit, porovnejte si povinné ručení online zcela zdarma. Porovnání zabere pouze minutu a hned víte, kolik ušetříte.“
Likvidační dopady dopravní nehody
Způsobí-li řidič nepojištěného vozidla dopravní nehodu, pojišťovna po něm bude vymáhat škodu v plné výši. Nutno podotknout, že ve hře nejsou jenom „pomačkané plechy“, nýbrž zdraví a životy dotčených osob. Škoda se tak může pohybovat v řádech několika milionů korun, které jsou pro průměrnou českou rodinu likvidační záležitostí. Ale pozor, ani s tím nejlevnějším povinným ručením nemusíte být vždy maximálně spokojení. Dejte si pozor na jeho limit a zejména výluky z povinného ručení, jež jsou definovány ve výše zmíněném zákoně. Proto radíme jednotlivé produkty tuzemských pojišťoven vzájemně porovnat a vybrat si z nich takový, který vám bude vyhovovat nejen cenou, ale zejména limity a nastavenými parametry. Při každé jízdě mějte na paměti, že nehoda není náhoda a mnohdy stačí pouhá milisekunda a svět se vám může rázem otočit vzhůru nohama.
A jak si vybíráte povinné ručení vy?
Záleží vám pouze na ceně nebo zohledňujete také další parametry?